بررسی چهارشنبه ‌سوری‌

بررسی چهارشنبه‌سوری‌

 

http://i2.photoblog.com/photos3/56546-1205947832-1-l.jpg

 

بحث هیجان آمیز چهارشنبه سوری دوباره نقل بحث و نظرهای رسانه های ما شده است عده ایی همانند صدا و سیما در جهت تخریب این هویت ملی و تارخی گام بر می دارند و به کل از ریشه با آن مخالفند و عده ایی همانند بعضی از خبرگزاری ها بدنبال رد علمی پدیده چهارشنبه سوری هستند این گامها در طی سه دهه گذشته نتوانسته جلوی شوق و شور نوجوانان و جوانان را بگیرد .

شاید مهمترین مشکل مخالفین چهارشنبه سوری در این باشد که برای آنها اصل هویت ملی یک چالش محسوب می شود آنها هویت را در اعتقادت مذهبی جستجو می کنند و لذا چنین اقداماتی تحت هیچ شرایطی برایشان پذیرفته نیست به گفتگوی خبرگزاری فارس با روانشناس توجه کنید : مجتبی آزادبخت‌  در گفت‌وگو با  فارس درباره‌ علل وقوع حوادث در چهارشنبه‌سوری‌‌ گفت: جوان شدن جامعه و فاصله گرفتن از سنت‌ها یکی از دلایل بروز برخی حوادث در این ایام است.
وی با اشاره به تأثیر هیجان‌گرایی و ماجراجویی جوانان در بروز حوادث افزود: جوان ماجراجو و هیجان‌گرا منتظر فرصتی است که عرض‌اندام کند و بودن خود را حتی با به خطر انداختن خود و دیگران به نمایش بگذارد که اگر این رویه به همین منوال ادامه پیدا کند جز این‌که به زندگی و سلامت افراد لطمه وارد کند نتیجه دیگری نخواهد داشت.

وی درباره عدم موفق بودن هشدارها و تبلیغات در این زمینه خاطرنشان کرد: جامعه هدف ما، جامعه‌ای فعال، پویا و هیجانی است که قطعاً نصیحت کردن آن‌ها فایده نخواهد داشت و تا زمانی که خود جوان شوک حاصل از این حوادث را تجربه نکند متوجه آثار سوء این رفتارها نمی‌شود و در این زمینه تنها فرهنگ‌سازی است که می‌تواند مؤثر واقع شود.

 

http://www.pendar.net/photo/p1033.jpg

 

این روان‌شناس فرهنگ‌سازی در زمینه قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رسانه ملی را موفق ارزیابی کرد و افزود: رسانه‌ها می‌توانند همانگونه که در زمینه تغییر فرهنگ رانندگی موفق عمل کردند و به کاهش تلفات رانندگی منجر شد، در زمینه اینگونه ناهنجاری‌ها نیز برنامه‌ریزی کنند.
وی افزود: اگر هدف اصلی جامعه، از برگزاری این مراسم به جا‌آوردن سنت‌ها است، می‌توان این مراسم را به همان شکل که نسل‌های قبل برگزار می‌کردند و به کسی آسیب نمی‌رسید، برگزار کرد.
آزادبخت به ضرورت آگاه ساختن جامعه به سالم بودن نفس برگزاری سنت چهارشنبه‌سوری اشاره و تأکید کرد: باید سالم بودن نفس این سنت را همان طور که در متون مختلف تاریخ آمده است، به مردم آموخت.
آزادبخت به کمرنگ شدن شادی در جامعه اشاره و تصریح کرد: جوانان در گذشته دغدغه‌های کم‌‌تری داشتند و متأسفانه امروز مشکلاتی که در گذشته مختص بزرگان خانواده بود به جوانان نیز سرایت کرده و همین عامل باعث کمرنگ شدن شادی در بین جوانان شده است.
وی درباره ضرورت برخورد با هنجارشکنان در این روز گفت: وقتی که از درون این هیجانات، رفتاری برای تهدید امنیت ملی و تخریب اموال عمومی انجام می‌شود قطعاً این رفتار مستلزم برخورد قضایی است.

دیدید حتی این آقای روانشناس هم در نهایت دست به دامن برخوردهای تند قضایی شد . این به اصطلاح کارشناسان در دستگاه های رسانه ایی ما کم نیستند آنها بجای آنکه بر روی اصول اصلی علمی خویش پا فشاری کنند اهرمی می شوند در دست قوای پلیسی کشور ، و بدین شکل از هیچ همان کوهی را می سازند که قابل خاموشی نیست . ارد بزرگ می گوید : زمانی می توانید کسی را از راهی بازدارید که ابتدا هدفش را دگرگون ساخته باشید . تا کسی هدفش دگرگون نگردد شما راه به جایی نخواهید برد .

 

http://hamazoor.ir/persian/images/stories/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87%20%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A1.jpg

 

مدیران مخالف برگزاری جشن چهارشنبه سوری باید توجه داشته باشند فرهنگ با چماق دفع نمی شود اگر می شد عید نوروز همچنان در کشورهای آسیای میانه و یا ترکیه با اینکه حاکمیت دهها سال در دست مخالفین این سنت ها بود باز هم باقی نمی ماند . پس سنت های ملی جزوی از فرهنگ عامه هستند این سنتها مخالف هیچ دین و آیینی نیستند و قابل پاک شدن هم نیستند همانگونه که در طی 1400 سال گذشته پاک نشده اند .

 

 

/ 4 نظر / 20 بازدید
دوست

وَ عَــادًا وَ ثَمــُودَ وَ أَصْحــَابَ الــرَّسِّ وَ قُــرُونًا بَيـْنَ ذَلِـكَ كَثـِيرًا ﴿ 38 فُرقان ﴾ (همچنين) قوم عاد و ثمود و اصحاب الرّس ( گروهى كه درخت صنوبر را مى پرستيدند ) و اقوام بسيار ديگرى را كه در اين ميان بودند (هلاك كرديم) ! در «عيون اخبار الرضا» از حضرت على بن موسى الرضا (عليه السلام) از اميرمؤمنان (عليه السلام) حديثى درباره «اصحاب رس» نقل شده است كه : آنها قومى بودند كه درخت صنوبرى را مى پرستيدند ، و به آن « شاه درخت » مى گفتند . آنها دوازده شهرِ آباد داشتند كه بر كنار نهرى به نام «رسّ» بود و اين شهرها به نام های : فروردين ، ارديبهشت ، خرداد ، تير ، مرداد ، شهريور ، مهر ، آبان ، آذر ، دى ، بهمن ، اسفندار بود كه ايرانيان بعدها ؛ نامِ ماه هاى سال خود را از آنها گرفته اند . روز اولِ هر سال که می شد همة مردم از تمام دوازده شهر ، در شهرِ فروردین جمع می شدند و مراسم جشن برگزار می کردند و فردایش می رفتند شهرِ اردیبهشت و بعداً شهر خرداد و ... و با هم عيد مى گرفتند و آنچه در توان داشتند قربانى مى كردند و در برابر درخت صنوبر سجده مى نمودند . روز سیزدهم ک

دوست

... روز سیزدهم که فرا می رسید همگی با هم از شهرها به بیابان ها می رفتند و علاوه بر جشن و پایکوبی ؛ انواع مفاسد و گناهان را انجام می دادند . هنگامى كه آنها در كفر و بت پرستى فرو رفتند ، خداوند پيامبرى از بنى اسرائيل ، بنام حنظله را بسوى آنها فرستاد ، تا آنها را به عبادت خداوند يگانه دعوت كند ، اما آنها ايمان نياوردند . آن پيامبر براى قلعِ ماده فساد از خدا تقاضا كرد و آن درخت بزرگ خشكيد . آنها هنگامى كه چنين ديدند ، سخت ناراحت شدند و گفتند : اين مرد خدايان ما را سحر كرده. بعضى ديگر گفتند: خدايان ما بخاطر اين مرد كه ما را دعوت به كفر مى كند ، بر ما غضب كرده اند و به دنبال اين بحث ها ، همگى تصميم بر كشتن آن پيامبر گرفتند و لذا چاهى عميق كندند و او را در آن افكندند و سر آن را بستند و بر بالاى آن نشستند و پيوسته ناله او را شنيدند تا جان سپرد . خداوند هم بخاطر اين اعمال زشت ، و اين ظلم و ستم ها ، آنها را به عذاب شديدى گرفتار كرده، نابود ساخت . تفسیر نمونه ج 15